۴ مهر ۱۴۰۳، ۱۷:۰۷

امروز چهارشنبه؛

نخستین جلسه بیهقی خوانی زهیر توکلی برگزار می‌شود

نخستین جلسه بیهقی خوانی زهیر توکلی برگزار می‌شود

نخستین جلسه از سلسله نشست‌های بیهقی‌خوانی با ارائه «زهیر توکلی» امروز چهارشنبه چهارم مهر توسط دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین جلسه از سلسله نشست‌های بیهقی‌خوانی با ارائه «زهیر توکلی» امروز چهارشنبه چهارم مهر توسط دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری برگزار می شود. در این سلسله نشست‌ها، زهیر توکلی با اتکا به نسخه علی‌اکبر فیاض به شرح و بسط زبان ابوالفضل بیهقی در تاریخ بیهقی خواهد پرداخت.

تاریخ بِیهَقی یا تاریخ مسعودی نام کتابی نوشته ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی است که موضوع اصلی آن تاریخ پادشاهی مسعود غزنوی و دودمان غزنوی است. این کتاب علاوه بر تاریخ غزنویان، قسمت‌هایی درباره صفاریان، سامانیان و دوره پیش از برآمدن و پادشاهی محمود غزنوی دارد. نسخه اصلی کتاب حدود ۳۰ جلد بوده و از این کتاب امروزه مقدار کمی (حدود پنج مجلد) بر جای مانده است

زهیر توکلی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر حوزۀ ادبیات است و تحصیلات خود را در رشته ادبیات فارسی در مقطع دکتری دانشگاه تهران می‌گذراند. شهرت او در حوزه نقد به نقدهای پرشماری بازمی‌گردد که در سایت‌ها و مجلات ادبی و صفحه تخصصی شعر روزنامه همشهری (در دهه‌ی هشتاد) نگاشته است. او یکی از چند نام آشنا در جریان احیای رباعی در دهه‌ی هشتاد و نود است. شغل اصلی وی تدریس ادبیات فارسی است و در مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو نیز بیش از یک سال است که درس‌گفتارهایی را با تمرکز بر موضوع عشق، جنسیت و زن، تحت عنوان «زن شبانه موعود در شعر معاصر فارسی» ارائه می‌کند.

سلسله درس‌گفتارهای «بیهقی خوانی» هر چهارشنبه از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ توسط دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می شود.

کد خبر 6236062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha